We maken veel mee in ons restaurant; ontroerende verhalen, feestelijke momenten en er worden veel herinneren gemaakt. Het maakt ons werk zo bijzonder om je dicht bij zulke intieme momenten bent. Afgelopen maandag 7 oktober hadden wij het Tongen in Purmerend diner georganiseerd door de Vrienden van Purmerend. Voor de kwetsbare ouderen van Purmerend en Beemster. Naar aanleiding van deze fantastische avond dacht ik: 'Hoe leuk is ons werk!'. En dat ga ik delen... in deze blog. Soms 1x per week, soms wat minder vaak... geen idee nog... In ieder geval met veel plezier:)! 


Het 'Tongen' diner. 
Hoezo het 'Tongen' diner? Ik heb het gevraagd aan de organisatie waar dat vandaan kwam. Naar eigen zeggen hebben veel ouderen mensen de levendige herinnering aan hun eerst kus (tongzoen) op de koemarkt. Het evenement is bedoeld voor ouderen, eenzame of moeilijker ter been, weer een uitje te geven. Weer een uitje op hun geliefde Koemarkt; het 'Tongen Diner' dus! 
De mannen van de Stichting Vrienden van Purmerend halen wel heel wat aan de hand... zo'n 1000 ouderen te lokaliseren, transporteren en te voederen. Een hele organisatie! Wij kregen rond de 35 ouderen en dat is ook best spannend. Het is toch een risicogroep en god wat was ik blij toen iedereen weer gezond en blij buiten stond. Het was een heerlijke ontspannen avond met Amsterdamse muziek en de slibtongen smaakte bij iedereen erg goed. Hulde aan de organisatie en alle vrijwilligers! 

Stress
Kijk er kan altijd wat mis gaan. Wij zijn mensen en doen elke dag ons uiterste best om het goed te doen. Te denken aan de volgende stap. Laatst was ik bij een lezing van Wouter Verkerk. Hij is een colomnist van de Misset Horeca en spreekt veel over gastvrijheid. 1 ding zette me aan het denken... hij zei; je moet ervoor zorgen dat de gast eigenlijk alleen nog maar 'ja graag!' hoeft te zeggen. Precies dus; denken aan de volgende stap! Maar hoe goed je ook je best doen met alle goeie bedoelingen... laatst ging er iets bijna heel goed fout. 
Een aantal weken geleden zaten we helemaal vol gereserveerd. We waren al een het schuiven en doen toen de telefoon ging om half 3. "We komen met ze 10en in plaats van met ze 11e''. Ik keek Arjen aan, hij mij, mijn hart ging tekeer, de reservering stond er niet op! Niks laten merken aan de gast aan de telefoon en ik snel kijken in de mail. Keurig had ik deze meneer bevestigd en akkoord gegeven voor de avond. Mijn fout dus...
Mijn hoofd ratelde... Hoe gaan we dat doen?! Schuiven en creatief oplossen... aan een tafel waar 8 normaal aan zitten kunnen er 10 aan zitten als er kleinere stoelen staan.... nog een tafel er tussen op de bank... rond dan naar voren en daar een 6je... stoelen uit mijn woonkamer konden ook nog naar beneden. En het stond! Niet de schoonheidsprijs, maar het kon zeker. pffff..... mensen hartelijk ontvangen,avond verliep als een trein. Maar ik denk dat ik pas rond half 10 weer normaal kon ademen...  ach het houd je scherp.